תהליך ותפקידי עבודה בסטודיו

להרבה לקוחות קשה להבין מהו תהליך העבודה של צוות הצילום כאשר הם מגיעים להפיק פרויקט אצלנו בסטודיו? בתחילת דרכינו גם אנחנו שאלנו את עצמנו מה הדרך המקצועית והנכונה ביותר להפקת פרויקט מוצלח שיביא תוצאות ברמה הגבוהה ביותר ויוציא את הלקוח שלנו הכי מרוצה שאפשר. 

מצאנו שתהליך עבודה קבוע שיש בו שלבים ברורים ומסודרים הוא המפתח לעבודה על הפקה רצינית והוצאת תוצאות מעולות כמו גם פתיחות ושקיפות עם הלקוח במהלך כל העבודה. במאמר זה נחשוף את הצעדים שלנו להפקת פרויקט צילום בסטודיו. 

התהליך מחולק לשלושה חלקים: 

  1. הכנות
  2. יום הצילום
  3. עריכה

הכנות: 

  • לקוח מתקשר: הבנת הפרויקט, דד-ליינים, צרכים, רעיונות\רפרנסים\קונספט.
  • שיחת צוות Tilt-Up: מה אנחנו צריכים לעשות כדי שהפרויקט יצא לפועל.הצעת מחיר ואישור שלה. סיעור מוחות והכנה לשיחת ועידה.
  • שיחת ועידה: פלטת השראות, הסכמה על קונספט, סדר עדיפויות, תכנון היום וקביעת הלו"ז. 
  • הכנות לצילומים: הכנת הסטיילינג, הכנת ציוד צילום ותאורה, רכישת ציוד לפי הצורך, הכנת מתכונים לפי הצורך. 

יום הצילום: 

  • תפקידים: צלם, סטייליסט, אסיסטנט, שף (לפי הצורך), דוגמן (לפי הצורך), לקוח או מי מטעמו שיכול לאשר צילומים, מעצב\ת גרפי (לפי הצורך)
  • לוחות זמנים ועמידה בהם
  • הפריים הראשון תמיד לוקח יותר זמן
  • אישור הצילומים. 

עריכה:

  • תהליך העריכה ואישורה מול הלקוח

הערות והארות כלליות: 

  • מה המגבלות? כמה אפשר לחרוג מהתכנון תוך כדי יום הצילום? 
  • כמה תמונות אפשר לצלם ביום צילום אחד בסטודיו?

הכנות:

שיחה ראשונה עם הלקוח: 

המטרה העיקרית של השיחה הזו היא הקשבה והבנה. חשוב לנו להבין מי הוא הלקוח? מה האג'נדה של העסק? ומה הוא רוצה מהצילומים? בכמה צילומים מדובר? מה מטרת התמונות, פרסום באינטרנט, הדפסה, שלטי חוצות? מי הלקוח של הלקוח, ישראלים, אירופאים, אמריקאים, תיירים, מבוגרים, צעירים וכו'? האם יש דחיפות לפרויקט? כמה הלקוח סגור על עצמו מבחינת קונספט? כמה ניסיון יש לו בעבודה עם פרויקטים כמו אלו? האם יש לו רפרנסים לעבודות שהוא אוהב ומדברות את אותה השפה? מה מצב הלקוח מבחינת הויזואל? יש לו כבר תמונות קודמות ואם כן, הצילומים האלו צריכים לתקשר איתן או לעמוד בפני עצמם? האם זו סדרה או שכל תמונה עומדת בפני עצמה? האם הוא כבר עשה סקר שוק? והאם יש מגבלה תקציבית?

בסוף השיחה חשוב לנו לבקש מהלקוח לשלוח לנו רפרנסים של עבודות שהוא אוהב שיכולות להיות מקור השראה, השלב הזה מאוד חשוב מכיוון שהוא גם מספר לנו איזה טכניקות צילום ואיזה סגנון סטיילינג הלקוח רוצה ולפי זה נוכל לתכנן הכל בהתאם, כמה תמונות נוכל לעשות ביום לפי מורכבות התמונה, האם הציוד והחלל שיש לנו מספק או שיש צורך בהשכרה, האם אנו זקוקים לעוד אנשי מקצוע המתמחים בתחום כלשהו, האם צריך את כל אנשי הצוות שלנו או שאפשר לקצץ ובכך להפחית עלויות ועוד.

שיחת צוות Tilt-Up:

לאחר קבלת הפרטים המלאים והרפרנסים אנחנו בונים תכנית עבודה והצעת מחיר מסודרת לפי דרישות הלקוח. 

אחרי שהלקוח אישר את הצעת המחיר אנחנו מתחילים לעבוד על תכנון היום לפרטים, אילו פריימים יעשו ביום הצילום, זוויות צילום, סגנון תאורה וסטיילינג. 

לשיחת הועידה אנחנו מגיעים עם פלטת השראות (ראו תמונה לדוגמא), וכל ההכנות והתכנונים שעשינו עד כה. במהלך השיחה המטרה היא להגיע ביחד עם הלקוח לקונספט הרצוי, לקבוע מי אחראי על איזה ציוד לצילומים, הבנה של מי מגיע לצילומים ומה האחריות של כל אחד, קביעת תאריך לצילום, ובניית לו"ז מדויק ליום עצמו.

הכנות לצילומים: 

לפי מה שסיכמנו בשיחת הועידה הסטייליסט דואג לסדר ולרכוש ציוד סטיילינג לפי הצורך. צוות הצילום דואג להכין את כל ציוד הצילום הנדרש תאורות, מצלמות, חצובות ועוד. בנוסף, במקרה ויש צורך בציוד מיוחד שלא קיים בסטודיו על צוות הצילום לדאוג להשכרתו. אם הצילום המדובר הינו צילום מזון על השף\מתכונאי לדאוג להכנת מתכונים לפי הצורך. 

יום הצילום: 

תפקידים: 

  • צלם: אחראי על יום הצילום, דואג לתאורה, למיקום המצלמה, בימוי הדוגמן לפי הצורך ובכלל לצילום עצמו.
  • סטייליסט: אחראי על הסידור הדברים בפריים בהתאם לרפרנסים, אם יש דוגמן אחראי על הלבשת הדוגמן. 
  • אסיסטנט: אחראי על ההתנהלות השותפת בסטודיו, עזרה בהקמת סט הצילום, הסדר והניקיון בסטודיו לפי הצורך, עריכה זריזה של התמונות לפי הצורך. 
  • לקוח או מי מטעמו שיכול לאשר צילומים: תפקידו של הלקוח בסטודיו הוא לתת אישור לכל צילום, רק לאחר מתן האישור יתחיל הצוות לעבוד על הפריים הבא.
  • דוגמן (לפי הצורך)
  • שף (לפי הצורך): אחראי על הכנת המנות, עליו להישמע להוראות הסטייליסט.
  • מעצב גרפי (לפי הצורך): בדרך כלל המעצב הגרפי מגיע ליום הצילומים כאשר יש גרפיקה מוכנה מראש שהצילום צריך להתאים אליה, למשל: חוברת, פוסטר, עטיפה של מוצר ועוד, חשוב שבמהלך יום הצילום נראה שהתמונות תואמות לגרפיקה. 
  • מפיק (לפי הצורך): בהפקות גדולות חשוב שיהיה מפיק, המפיק אחראי על לוחות הזמנים, תיאומים מול גורמים שונים, ארוחות והפסקות. המפיק אחראי על כל מה שקורה מאחורי הקלעים לפני יום הצילום, וביום הצילום עצמו לוודא שהכל מתקתק ומסודר, הוא קשור להכל חוץ ממה שקורה על הסט עצמו.
  • מאפרת (לפי הצורך): אחראית על איפור המצולמים ותיקוני איפור במהלך יום הצילום.

לוחות זמנים ועמידה בהם: 

במהלך יום הצילום חשוב לנסות לדבוק בלוח הזמנים שהצבנו לעצמנו והסיבה לכך היא פשוטה, הזמן שנתנו לכל תמונה ביום עצמו הינו זמן הגיוני בתנאי שעשינו את ההכנות כמו שצריך, עיכוב בזמן יגרור הארכה של היום והגעה לתמונות האחרונות כשכל הצוות כבר עייף ויגע. מצב כזה עלול לגרום לתמונות האחרונות שצולמו לא לעמוד ברמה של שאר התמונות ולהיות פחות מדויקות. 

הפריים הראשון תמיד לוקח יותר זמן ואנחנו גם נותנים לו יותר זמן בבניית הלו"ז. זה הפריים שבו צריך לבנות את התאורה הנכונה, לראות איך הסט עובד ובכלל, כמו לכל אדם, לצוות לוקח זמן 'להתחמם'. חשוב להיות מודעים לזה ולא להילחץ כשזה קורה, רק חשוב לשים לב שאנחנו לא נותנים לכל היום להתעכב בגלל תמונה אחת.

אישור הצילומים 

תפקידו של הנציג מטעם הלקוח הוא לאשר את הצילומים. צוות הצילום לא יעבור לצילום הבא ללא אישור של הנציג ולכן עליו להיות נוכח ומעורב ביום הצילום כולו (!!)

עריכת הצילומים:

העריכה לוקחת בדרך כלל כ- 7-10 ימי עסקים. בעריכה אנחנו עושים תיקוני צבע, הלבשות- כשיש בתמונה אחת חשיפות שונות לאזורים שונים בתמונה ניקח את האזור הרצוי מכל תמונה ונרכיב מהם תמונה אחת מושלמת, ניקיונות של לכלוכים, צריבות- אם צריך שהמוצר יהיה על רקע לבן נחתוך אותו החוצה מהתמונה ונלביש אותו על רקע לבן, כמו בקטלוגים. העריכה תיעשה בהתאם לצרכים. 

הערות והארות כלליות: 

כמה אפשר לחרוג מהתכנון תוך כדי יום הצילום? 

כחלק מההכנות ליום הצילום נדון גם בזמנים והבנת הציפיות של הלקוח, אם נראה שהלקוח רוצה יותר ממה שנראה לנו שאנו מסוגלים לבצע, או שנראה שיש בתכנון היום נקודות המועדות לפקשוש כמו למשל מעבר בין לוקיישנים, מתכון מורכב ועוד נעלה זאת בפני הלקוח ונדבר על הדברים מראש. בנוסף, נבקש מהלקוח לתעדף את התמונות כך שאם נגיע למצב בו נצטרך לוותר על תמונה נדע איזה. 

כאשר נחליט על סדר הצילום, בדרך כלל נתחיל עם התמונות היותר מורכבות ונשאיר לסוף היום את התמונות הפשוטות יותר, כאשר ניקח בחשבון את תיעדוף התמונות של הלקוח. 

ביום הצילום, חריגה של חצי שעה ואפילו שעה לכל כיוון היא דבר הגיוני, הבעיה היא כשיש חריגה גדולה מכך. אם היום מתעכב ביותר משעה זה הזמן לעשות חושבים מחדש, כל החלטה שנחליט תיעשה בהסכמה עם הלקוח. 

כמה תמונות אפשר לצלם ביום צילום אחד בסטודיו?

המספר מאוד משתנה ותלוי בסט הצילומים ומורכבות התמונה. 

  • תמונות של מוצרים שמצולמים על רקע לבן, בערך מאותה הזווית ואותה התאורה רצות מאוד מהר, אפשר לצלם 50 ואפילו 70 כאלו ביום תלוי במורכבות המוצר והחומרים מהם הוא עשוי. מוצרים מבריקים כמו זכוכית דורשים תאורה שונה ממוצרים מחוספסים כמו עץ. 
  • ההספק של תמונות אווירה המצריכות עבודה עם סטייליסט וסטים מורכבים הוא בדרך כלל 7 ביום מלא של צילום. כמובן שהכמות יכולה להשתנות לפי מורכבות התמונה וכמה היא שונה מהתמונה שתבוא אחריה. 
  • וכמובן שיש ימים שמשלבים תמונות פשוטות יותר ומורכבות יותר, כמות התמונות ביום כזה מאוד משתנה לפי צרכי הלקוח. 
Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on whatsapp
שליחה בוואצאפ